Drozdzowki z kruszonka i owocami czyli Slodki Czwartek odc.39

Z przepisami zamieszczanymi przez Lo jest tak, że nie mogę się im oprzeć. Bardzo trafiają do mnie formą i samym wyobrażeniem smaku... nie jedna bułeczkę z Pistachio już upiekłam ale gdy zobaczyłam TE wiedziałam, że muszę, no po prostu muszę! w ten zimowy, wietrzny i mroźny czas nie ma przecież nic wspanialszego niż zapach drożdżowego roznoszący się po mieszkaniu!!! a jaka była radość Córci gdy wróciła ze szkoły i od progu pachniało... przepis cytuję, zmiany zaznaczam, pieczcie i jedzcie! naprawdę warto!!!


Drożdżówki z owocami (lub serem) i kruszonką

1 torebka (7g) suszonych drożdży lub 14 g świeżych
60 g cukru
75 g miękkiego masła (u mnie margaryna bezmleczna)
1 łyżka oleju słonecznikowego lub kukurydzianego
2 szczypty soli
1 żółtko
1 jajko
3/4 szklanki ciepłego mleka (może być roślinne, u nas dozwolony przez alergologa kefir)
3 1/4 szklanki mąki pszennej (typu 550)
skórka starta z 1/2 cytryny (pominęłam)


kruszonka
100 g miękkiego masła (u mnie margaryna bezmleczna)
100 g drobnego cukru
200 g mąki pszennej
1/2 łyżeczki naturalnego ekstraktu z wanilii 


nadzienie serowe

(ja pominęłam, wykorzystałam mrożone owoce i pulpę migdałową pozostała po mleku migdałowym):
200 g tłustego białego sera
4 łyżki drobnego cukru
1 żółtko
1 łyżka kandyzowanej skórki pomarańczowej (opcjonalnie)
1 jajko (do posmarowania wierzchu)
 

W małej miseczce wymieszać drożdże z 1 łyżeczką cukru i 1/2 szklanki (125 ml) letniej wody. W misce zmiksować masło i olej z resztą cukru. Do puszystej masy dodać skórkę z cytryny, sól, żółtko i jajko i ponownie zmiksować do połączenia. Dodać rozpuszczone drożdże, mąkę i mleko. Zmienić w mikserze końcówki na haki i miksować całość do uzyskania gładkiego ciasta. Uformować z ciasta kulę i przełożyć do wyrastania do miski posmarowanej olejem. Przykryć miskę folią spożywczą i odstawić ciasto do wyrastania na około 1 godzinę. Po tym czasie ciasto powinno podwoić swoją objętość.
Składniki kruszonki zmiksować i wstawić do lodówki do schłodzenia.
Składniki nadzienia (poza skórką pomarańczową) zmiksować na gładką masę. Dodać skórkę i wymieszać.
 


Na lekko podsypanym mąką blacie rozwałkować ciasto na grubość 2 cm. Wykrawać krążki dużym kubkiem lub szklanką i układać je na blasze (zachowując 5 cm odstępy) wyłożonej papierem do pieczenia (z tej porcji zrobiłam drożdżówki na dwóch dużych blachach). 
Obsypanym mąką dnem małego kubka zrobić w drożdżówkach po środku wgłębienie. Posmarować całość rozbełtanym jajkiem (ja wykorzystałam białko, które mi zostało). Wypełnić dołki w cieście masą serową lub owocami. Wierzch posypać  obficie kruszonką. Odstawić drożdżówki do wyrastania na około 1 godzinę. Po tym czasie ciasto powinno podwoić swoją objętość.
Piec w piekarniku nagrzanym do 180 stopni C przez około 15-20 minut. Po tym czasie boki ciasta i kruszonka powinny się zrobić apetycznie złote.
Czas pieczenia zależy od wielkości drożdżówek i od piekarnika

Komentarze

  1. Oh tak jest właśnie najlepiej, zobaczyć przepis i zostać zaczarowanym :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo się cieszę, że kolejny raz skorzystałaś z przepisu ode mnie. Najważniejsze, że bułeczki Ci smakowały. Pięknie je zrobiłaś. Wyglądają wspaniale. Ja mam podobnie jak Ty. Kiedy na dworze jest zimno, uwielbiam piec ciasta drożdżowe i delektować się ich smakiem i zapachem. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Przypomniałaś mi o dawnych drożdżówkach z liceum. W szkolnym sklepiku były dostępne tylko przez kilka dni w tygodniu, a rozchodziły się na jednej przerwie, w ciągu dosłownie kilku minut. Wielkie i grube, puszyste w środku, w grubą warstwą kruszonki i owocami (najczęściej śliwki). Po kaszubsku na drożdżówki z lukrem mówimy "szneka z glancem" :)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. o tak! u mnie obok liceum tez pyszne sprzedawali :)

      Usuń

Prześlij komentarz

Za wszystkie słówka od Was dziękuję :) a za weryfikacje przepraszam, spamerzy nie dają mi żyć :(

Zimowy pilaw z pęczaku - na wizji

Popularne posty