Szwedzkie klopsiki z owocowym sosem

To mój pierwszy wypróbowany przepis z "Kulinarnych wypraw Jamiego", i na pewno nie ostatni. Szwecja mnie fascynuje to wiecie, ale jedzenie z tamtych rejonów jeszcze bardziej. Klopsiki z kuchni skandynawskiej robiłam już nie raz ale takich nigdy! sos mnie zachwycił, Małżon tez stwierdził, ze genialne danie. Do ziemniaków z wody, do puree czy do pieczonych a nawet do ryżu jak sugeruje Jamie. Fakt faktem bardzo smaczne, dość lekkie i pasują do wszystkiego.

 A wieczorem zapraszam na Zupowy Wtorek odc.2 czyli Szwedzka Grochówkę z wyjątkowym Chrupkim Pieczywem.


klopsiki:
po 300 g mielonego mięsa wieprzowego i wołowego
po garści posiekanych: koperku, natki pietruszki, szczypiorku
1 duże jajko (u mnie 2 przepiórcze)
100 ml mleka
75 g bułki tartej
1 łyżeczka świeżo zmielonego ziela angielskiego
sól i świeżo mielony czarny pieprz
oliwa

sos:
sok z 1/2 cytryny
300 ml bulionu wołowego (u mnie warzywnego)
1 łyżka mąki
60 ml śmietany 30-36% (4 łyżki)
200 g dżemu z żurawiny lub z brusznicy, jeżyn, czy też z czarnej porzeczki (u mnie pół na pół z żurawiny i czarnej porzeczki)

Zioła drobno siekamy i odkładamy niewielką ilość na bok.
W dużej misce mieszamy mięso, jajko, zioła oraz ziele angielskie a także bułkę tartą i mleko, całość porządnie wygniatamy ręką. Doprawiamy sporą szczyptą soli i pieprzu.
Masę dzielimy na pół i z każdej części formujemy zwilżonymi dłońmi po 15 kuleczek.
Układamy je na naoliwionym talerzu, przykrywamy folią spożywczą i wkładamy do lodówki na ok. godzinę. W głębokiej patelni rozgrzewamy trochę oliwy, wkładamy klopsiki i smażymy powoli przez 10-20 minut, potrząsając patelnią od czasu do czasu, by się równo zrumieniły. Klopsiki przekładamy na duży półmisek i przykrywamy by nie wystygły.
Z patelni odlewamy tłuszcz, wlewamy wyciśnięty sok z połówki cytryny, dolewamy troszkę bulionu,  wsypujemy łyżkę mąki i wlewamy śmietankę, oraz 2 łyżki dżemu i sporą szczyptę świeżo zmielonego pieprzu. Porządnie mieszamy, po czym wlewamy stopniowo resztę bulionu, mieszając aby nie powstały kluski. Całość doprowadzamy do wrzenia, po czym zmniejszamy ogień i gotujemy tak długo, aż sos zgęstnieje. Mieszamy co jakiś czas, by się nie przypalił.
Podajemy klopsiki otulone sosem z patelni, skropione podgrzanym pozostałym dżemem. Gotowe danie posypujemy resztą posiekanych ziół.

 
I jeszcze mała prośba :) 
Lubicie mój blog? czytacie go i korzystacie z przepisów? 
W tym roku biorę udział w konkursie na Blog Roku 2012.
Chcecie zagłosować? 
Wystarczy wysłać SMS o treści D00091 Na numer 7122
z góry dziękuję za Wasze głosy!!!
i pozdrawiam serdecznie!

etap głosowania SMS potrwa do 31 stycznia, do godziny 12:00.
Koszt SMS to 1,23zł

Komentarze

  1. Robiłam już kiedyś klopsiki szwedzki z innego przepisu ale te Jamiego jeszcze przede mną:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja tez robiłam nie raz ale te są wyjątkowe :) polecam!

      Usuń
    2. Ok. To trzeba szybko zrobić:)

      Usuń
  2. Ja korzystam ze starego przepisu tescia. Do miesa dodaje soje i rozgniecionego ugotowanego ziemniaka! pozdrawiam // k

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. oooo, ciekawa jestem jak smakują :) pozdrawiam :)

      Usuń
  3. Smakowity pomysł;-)
    U mnie niezmiennie wracają klopsy z ryżem w nadzieniu, ale na te też się skuszę;-)
    Głosik oddany, powodzenia;-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Wypatrzyłam też przepis i pewnie lada dzień go zrobię :)

    OdpowiedzUsuń
  5. po przeczytaniu nagłówku wystraszyłam się, że klopsy będą z owocami np. brzoskiwnia lub jakiś inny słodki owoc. Żurawina czy czarna porzeczka bardzo fajnie współgrają z mięsem. Przepis bardzo ciekawy:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To fakt, te owoce idealnie współgrają z mięsem :) polecam!

      Usuń
  6. I byłabym przegapiła taki fajny przepis...

    OdpowiedzUsuń
  7. Zapraszam do akcji http://zmiksowani.pl/akcje-kulinarne/jamie-oliver-przepisy-z-podrozy , z tym przepisem :)
    Pozdrawiam !:)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Za wszystkie słówka od Was dziękuję :) a za weryfikacje przepraszam, spamerzy nie dają mi żyć :(

Zimowy pilaw z pęczaku - na wizji

Popularne posty